Nowa strona 2
KRYTERIA OCENIANIA UCZNIÓW W EDUKACJI
WCZESNOSZKOLNEJ
ORGANIZACJA PROCESU OCENIANIA :
I W klasach I-III ocena roczna klasyfikacyjna z zajêæ
edukacyjnych jest ocen± opisow±, która obejmuje opis osi±gniêæ edukacyjnych
ucznia w zakresie:
·
edukacji
polonistycznej
·
edukacji
matematycznej
·
edukacji
przyrodniczej
·
edukacji
muzycznej
·
edukacji
plastycznej
·
zajêæ
technicznych
·
zajêæ
komputerowych
·
wychowania fizycznego - edukacja zdrowotna
II Opisow± ocenê z zachowania, która uwzglêdnia w szczególno¶ci:
Wywi±zywanie siê z obowi±zków ucznia:
przygotowanie do zajêæ, kultura i higiena osobista, systematyczno¶æ i
obowi±zkowo¶æ, punktualno¶æ, umiejêtno¶æ dokonywania samooceny, przygotowanie do
zajêæ, wywi±zywanie siê z powierzonych obowi±zków np. dy¿urnego itp., utrzymanie
³adu i porz±dku na swoim stanowisku pracy.
Postêpowanie zgodne z dobrem spo³eczno¶ci szkolnej: kole¿eñsko¶æ, uczciwo¶æ w
kontaktach miêdzyludzkich, tolerancja wobec innych, tzn. innych pogl±dów
religijnych, wad rozwojowych, u³omno¶ci, narodowo¶ci; umiejêtno¶æ cieszenia siê
z sukcesów kole¿anek i kolegów, dba³o¶æ i poszanowanie mienia w³asnego i
spo³ecznego, systematyczne i wytrwa³e przezwyciê¿anie trudno¶ci w nauce,
dzia³anie bezinteresowne, przejawianie w dzia³aniu w³asnej inicjatywy,
rozwijanie swoich zainteresowañ i zdolno¶ci.
Dba³o¶æ o honor i tradycje szko³y: aktywny udzia³ w ¿yciu klasy i szko³y, godne
reprezentowanie klasy i szko³y na konkursach i imprezach szkolnych i
pozaszkolnych.
Dba³o¶æ o piêkno mowy ojczystej: u¿ywanie w mowie potocznej piêknego, polskiego
jêzyka, unikanie wulgaryzmów, stosowanie zwrotów grzeczno¶ciowych wobec
doros³ych i rówie¶ników.
Dba³o¶æ o bezpieczeñstwo i zdrowie w³asne oraz innych osób: przestrzeganie zasad
bezpieczeñstwa, pomoc m³odszym, niepe³nosprawnym i osobom starszym, prawid³owa
reakcja na krzywdê i przejawy z³a.
Godne,
kulturalne zachowanie siê w szkole i poza ni±: przestrzeganie zasad i norm
funkcjonuj±cych w grupie, umiejêtno¶æ przyznawania siê do b³êdów, umiejêtno¶æ
przepraszania.
Okazywanie szacunku innym osobom: kulturalne odzywanie siê do innych, taktowne
zachowywanie siê wobec doros³ych i rówie¶ników.
III W bie¿±cym ocenianiu zachowania uczniów stosuje siê graficzne
skróty opisów w dzienniku zajêæ w postaci znaków:
"+" oznacza pozytywne przejawy zachowania ucznia w obszarach
kultury osobistej, aktywno¶ci spo³ecznej i stosunku do obowi±zków szkolnych.
"-" oznacza negatywne przejawy zachowania ucznia w obszarach
kultury osobistej, aktywno¶ci spo³ecznej i stosunku do obowi±zków szkolnych.
IV Przy ocenianiu bie¿±cym w klasach I – III oprócz oceny
opisowej stosuje siê stopnie w skali 1 – 6.
Oceny cz±stkowe dotycz± :
·
edukacji
polonistycznej,
·
edukacji
matematycznej,
·
edukacji
przyrodniczej,
·
edukacji
plastycznej,
·
edukacji
muzycznej,
·
zajêæ
technicznych
·
zajêæ
komputerowych
·
wychowania
fizycznego – edukacja zdrowotna
V Dopuszcza
siê stosowanie znaków plus (+) lub minus (-) w ocenie bie¿±cej, cz±stkowej
VI Skala
ocen cz±stkowych:
·
Ocena
celuj±ca (cel) – 6
·
Ocena
bardzo dobra (bdb) – 5
·
Ocena
dobra (db) – 4
·
Ocena
dostateczna (dst) – 3
·
Ocena
dopuszczaj±ca (dop) – 2
·
Ocena
niedostateczna (ndst) – 1
Ocenê celuj±c± (6) uczeñ otrzymuje
wówczas, je¿eli posiad³ wiedzê i umiejêtno¶ci wykraczaj±ce poza program
nauczania w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija w³asne uzdolnienia.
Korzysta z ró¿nych ¼róde³ wiedzy i informacji. Biegle pos³uguje siê zdobytymi
wiadomo¶ciami w rozwi±zywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych.
Proponuje rozwi±zania niekonwencjonalne. Potrafi samodzielnie wnioskowaæ,
uogólniaæ i dostrzegaæ zwi±zki przyczynowo-skutkowe. Osi±ga sukcesy w
konkursach, zawodach sportowych.
Ocenê bardzo dobr± (5) uczeñ otrzymuje
wówczas, je¿eli opanowa³ pe³ny zakres wiedzy i umiejêtno¶ci okre¶lony programem
nauczania w danej klasie. Sprawnie pos³uguje siê zdobytymi wiadomo¶ciami,
samodzielnie rozwi±zuje problemy teoretyczne i praktyczne ujête programem
nauczania, potrafi zastosowaæ posiadana wiedzê do rozwi±zywania zadañ i
problemów w nowych sytuacjach.
Ocenê dobr± (4) uczeñ otrzymuje
wówczas, je¿eli opanowa³ wiadomo¶ci okre¶lone programem nauczania w danej
klasie, na poziomie przekraczaj±cym wymagania zawarte w podstawie programowej.
Poprawnie stosuje wiadomo¶ci, rozwi±zuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne
lub praktyczne.
Ocenê dostateczna (3) uczeñ otrzymuje
wówczas, je¿eli opanowa³ wiêkszo¶æ wiadomo¶ci i umiejêtno¶ci okre¶lonych
programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczaj±cym wymagañ
zawartych w podstawie programowej.
Mo¿e mieæ braki w opanowaniu podstawy programowej,
ale braki te nie przekre¶laj± mo¿liwo¶ci uzyskania przez ucznia podstawowej
wiedzy w ci±gu dalszej nauki. Rozwi±zuje (wykonuje) zadania teoretyczne i
praktyczne o niewielkim stopniu trudno¶ci. Przy pomocy nauczyciela wykonuje
niektóre zadania.
Ocenê dopuszczaj±c± (2) uczeñ
otrzymuje wówczas, je¿eli s³abo opanowa³ wiadomo¶ci i umiejêtno¶ci okre¶lone
programem nauczania w danej klasie na poziomie wymagañ zawartych w podstawie
programowej, wiêkszo¶æ zadañ wykonuje pod kierunkiem nauczyciela, wymaga
dodatkowego wyja¶nienia sposobu wykonania pracy, nie przestrzega limitów
czasowych, czêsto nie koñczy rozpoczêtych dzia³añ.
Ocenê niedostateczn± (1) uczeñ
otrzymuje wówczas, je¿eli nie opanowa³ wiadomo¶ci
i umiejêtno¶ci okre¶lonych przez podstawê
programow±, a braki w wiadomo¶ciach
i umiejêtno¶ciach uniemo¿liwiaj± dalsze zdobywanie
wiedzy. Uczeñ nie jest w stanie rozwi±zaæ (wykonaæ) zadania nawet o
niewielkim-elementarnym stopniu trudno¶ci. Odmawia wykonania zadania, nie
próbuje, nie stara siê, niszczy prace.
VII Przy formu³owaniu oceny z edukacji muzycznej, plastycznej,
technicznej czy wychowania fizycznego nauczyciel ocenia zaanga¿owanie i
wysi³ek wk³adany przez ucznia w wywi±zywanie siê z obowi±zków wynikaj±cych ze
specyfiki przedmiotu oraz jego mo¿liwo¶ci w tym zakresie.
|